Roste riziko havárií střech s dodatečně předpjatými betonovými příhradovými vazníky

 

ČKAIT informovala v polovině října 2020 Kláru Dostálovou, ministryni pro místní rozvoj, o tom, že aktuálně významně roste riziko havárie u staveb zastřešených dodatečně předpjatými betonovými příhradovými vazníky.

 

Odhadem se jedná o stavby na ploše více než půl milionu čtverečních metrů.

 

Stavební úřady a vlastníci by měli neprodleně podniknout kroky ke kontrolám stavu tohoto typu konstrukcí.

 

V současnosti se na základě navazující činnosti jednotlivých autorizovaných osob ČKAIT ukazuje, že rozsah této problematiky je výrazně větší, než se původně předpokládalo. Ohroženo je nejen velké množství majetku, ale i významné množství osob pracujících v objektech zastřešených výše uvedeným typem vazníků.

 

 

Uveřejněno v Z+i ČKAIT 5/2020: Proč padají předpínané příhradové vazníky?

 


 

Ohlédnutí za 20 lety existence vydavatelského a informačního domu

 

Již od roku 1993 se představenstvo Komory zabývalo otázkami, jak zajistit pro své členy ediční a informační činnost. Výsledkem úvah, názorů a diskusí pak bylo v březnu 1998 zřízení samostatného podnikatelského subjektu Informačního centra ČKAIT. Po rozhodnutí Představenstva ČKAIT v březnu 1999 zřídit IC ČKAIT, s.r.o., se stoprocentním vlastnictvím Komory, získal tento nový podnikatelský subjekt k 1. lednu 2000 právní subjektivitu. Od toho aktu může IC ČKAIT poskytovat služby nejen členům a orgánům Komory, ale také širší odborné veřejnosti.

 

Při formulování náplně a působení Informačního centra bylo třeba vzít v úvahu nejen specifika stavebních oborů, ale i historický vývoj stavebnictví i další souvislosti oboru. Byli to především tehdejší funkcionáři předseda Komory Ing. Václav Mach a ekonomický mandatář Komory Ing. Vladimír Blažek, kteří výrazně přispěli k přípravě projektu a programu činnosti Informačního centra ČKAIT jak v jeho počátcích, tak v pozdějším rozvoji a formulaci nových zadání a úkolů.

 

Prvními jednateli IC byli paní Marie Báčová a Ing. Václav ­Chalupa, později pak Ing. Renata Karasová, Mgr. Jan Táborský, Ing. Šárka ­Janoušková a Ing. Svatopluk Zídek. Poslední dva jmenovaní jsou jednateli v současnosti.

 

20 IC CKAIT

 

Činnost Informačního centra ČKAIT, s.r.o., zahrnovala následující oblasti:

  • informační servis a poradenství,
  • vydavatelskou činnost,
  • účast a propagaci činnosti ČKAIT na výstavách a veletrzích,
  • zabezpečení činnosti aktivů pracovníků ČKAIT,
  • celoživotní vzdělávání členů ČKAIT,
  • prodej publikací.

Samostatné pracoviště IC bylo zřízeno v Praze 1, v Ostrovní ulici a detašované pracoviště v Hradci Králové (sklad, distribuce a prodej publikací). Od ledna 2002 sídlí Informační centrum ČKAIT v Domě ČKAIT v Praze 2, Sokolská 15. V přízemí budovy je umístěna stálá výstava a prodejna odborné literatury spojená s recepcí kanceláře ČKAIT.

Činnost Informačního centra byla od počátku zajišťována i v oblastních kancelářích, kde byl vytvářen základní informační fond obsahující publikace ČKAIT, vybraná periodika a vybrané publikace a dokumenty důležité pro výkon činnosti autorizovaných osob. Publikace lze v oblastních kancelářích také zakoupit.

Informační centrum zřídilo odbornou knihovnu a studovnu s časopiseckým fondem, která sídlí v přízemí Domu ČKAIT. Knihovna odebírá nejen všechny česky vydávané odborné stavební časopisy, ale i některé zahraniční.

V listopadu 2000 byla ustavena Poradenská a informační střediska ČKAIT pro Program podpory oprav panelových domů v oblastních kancelářích ČKAIT. V témže roce zahájilo IC vydávání odborných publikací Ministerstva průmyslu a obchodu k programu oprav panelových domů v samostatné ediční řadě. V roce 2000 byl vydán první CD ROM s technickými předpisy Ministerstva dopravy v oboru pozemních komunikací, později doplněný o technické předpisy v oboru staveb drah a na dráze.

Shromáždění delegátů ČKAIT schválilo v březnu 2001 pilotní projekt celoživotního vzdělávání pro období 1. září 2001 až 31. ­prosince 2003. Informační centrum bylo pověřeno technickým, organizačním a administrativním zabezpečením průběhu projektu. Pravidelnou přílohou Zpráv a informací ČKAIT se stal dvakrát ročně vydávaný přehled akreditovaných vzdělávacích programů. Veškeré informace o akreditovaných programech byly zpřístupňovány také prostřednictvím internetové databáze.

I když po roce 2003 nabývá stále většího významu elektronická forma informací, pokračuje IC ČKAIT dále i s vydáváním tištěných odborných publikací, zejména v ediční řadě Technická knižnice ČKAIT.

Od roku 2003 se stává hlavním zdrojem právních, technických a ekonomických informací pro členy ČKAIT Profesní informační systém ČKAIT – PROFESIS. Přípravu PROFESISu řídí Rada pro podporu rozvoje profese ČKAIT. Autorsky se na přípravě podílejí kromě pracovníků ČKAIT početné autorské týmy. Technické, autorské a organizační zabezpečení provádělo Informační centrum.

Poradenství pro bezbariérové řešení staveb pro členy Komory bylo zřízeno v září 2010. Každou lichou středu v Domě ČKAIT v Praze a jednou měsíčně v oblastní kanceláři v Ostravě poskytují specialisté ČKAIT rady potřebným členům Komory. Dotazy je možné zasílat i písemně a v čase poradny lze vznášet i telefonické dotazy. Poradna navázala na semináře, které k této problematice proběhly po celé republice.

Po reorganizaci Informačního centra v roce 2011 převzalo většinu činností, které IC pro autorizované osoby v letech 1998 až 2010 zajišťovalo, nově zavedené Středisko vzdělávání a informací ČKAIT.

Od roku 2015 je Informační centrum vydavatelem reprezentativní ročenky Inženýrská komora a vydavatelem Zpráv a informací ČKAIT (5× ročně v barevném provedení). Důležitou činností je od 1. ledna 2016 pro Informační centrum vydávání časopisu Stavebnictví (vychází 10× ročně s 2 dvojčísly). Vydávání časopisu Stavebnictví je velice nákladnou činností, která téměř zdvojnásobila dosavadní obrat společnosti.

 

V oboru stavebnictví a v rozsahu živnostenského oprávnění zajišťuje IC ČKAIT pro ostatní odbornou veřejnost, orgány veřejné správy, odborné školy, odborníky ve stavební praxi následující činnosti:

  • pořádání přednášek, seminářů a exkurzí – přípravné semináře k autorizačním zkouškám v Praze a v Brně; zahraniční exkurze s návštěvou významných staveb: Paříž, Berlín, Hamburk, Dánsko, Polsko, Itálie; odborné exkurze v ČR UCEEB Buštěhrad, Plasy, VOŠ Volyně;
  • informační servis a poradenství pro odbornou veřejnost o poslání a činnosti ČKAIT, o procesu a podmínkách autorizace, o vydávaných časopisech a publikacích;
    vydavatelskou činnost – od roku 1999 vydalo IC ČKAIT pro ČKAIT i pro další subjekty 431 publikací. Informační centrum ČKAIT, s.r.o., je účastníkem systému Mezinárodního standardního číslování knih – ISBN – v ČR. Národní účastníci systému ISBN jsou zařazeni do celosvětových adresářů (Publishers´ International ISBN Directory). Dále je současně účastníkem dobrovolného mezinárodního programu CIP mezi nakladateli a knihovnami. Všechny vydávané publikace jsou avizovány v odborném časopisu Knižní novinky a v elektronickém periodiku Ohlášené knihy;
  • grafické a redakční práce;
  • direct mailing – zprostředkování a rozesílání informací z oboru stavebnictví,
  • prodej publikací a CD – nejen pro členy ČKAIT, ale i pro další odbornou veřejnost je zabezpečován v prodejně v Praze, na oblastních kancelářích ČKAIT, ve specializovaných knihkupectvích a přes ­Internet. IC ČKAIT spolupracuje s jinými vydavateli odborné literatury. V roce 2018 bylo v prodeji v Informačním centru mimo vlastní produkci 140 titulů jiných vydavatelů z oblasti výstavby.

 Jsme velice rádi, že kromě zajišťování vyjmenovaných činností, se IC ČKAIT, s.r.o., postupně stává významným vydavatelským domem.

Jak správně určit náklady stavby a výši honáře za projekt?

 
Užitečným a praktickým nástrojem, který může pomoci architektům, projektantům a investorům určit předpokládané náklady stavby a honoráře za projekty, je webová služba www.cenyzaprojekty.cz.

 

V rámci služby je možné jednoduše vypočítat předpokládané náklady pozemních a dopravních staveb, z nich stanovit honorář architektonické a nebo projektové kanceláře, provést rozvahu, jak bude honorář rozdělen mezi subdodavatele profesních částí a udělat rámcový harmonogram projektových prací včetně obstaravatelské (inženýrské) činnosti. Lze tak na jednom místě získat relevantní podklad pro sestavení smlouvy o dílo na architektonické, projektové a obstaravatelské služby.

 

Náklady staveb jsou kalkulovány na základě průměrných jednotkových cen s využitím databází RTS a SFDI. Výpočet honoráře architektonické kanceláře je prováděn na obdobném principu jako u kalkulaček ČKA, ČKAIT (PROFESIS) a UNIKA, ale disponuje větší kompaktností a flexibilitou. Aplikace byla navržena tak, aby odborník nebyl zatěžován složitým uživatelským prostředím a zároveň, aby i laik postupně dohledal všechny potřebné informace.

 

Honorář je kalkulován na základě předpokládané pracnosti jednotlivých výkonových fází a průměrné hodinové sazby architektonické a projektové kanceláře. Výchozí hodinová sazba je při své spodní hranici omezena, aby nedocházelo k tvorbě nabídek s tzv. mimořádně nízkou nabídkovou cenou, která může v některých případech vést až k vyloučení nabídky ze zadávacího řízení. Současně platí, že stanovení správné hodnoty zakázky při vypisování veřejné zakázky je jedním z podstatných nástrojů získání správné nabídky.

 

V aplikaci www.cenyzaprojekty.cz je možné dále provádět návrh cen za zpracování energetických auditů, za zpracování projektové dokumentace interiéru, za zaměření a vyhotovení dokumentace skutečného stavu staveb, za rozpočtářské práce a návrh cen na základě individuální kalkulace vedlejších nákladů. K dispozici jsou i odkazy na doporučené standardy fází služeb, které společně zpracovaly Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a Česká komora architektů.

 

Od roku 2018 je partnerem webové služby Český svaz stavebních inženýrů.

 

Z reakcí uživatelů:

... “Výborná pomůcka i pro laika, jak se nenechat napálit. Zejména při zadávání zakázky.”

… “Přehledné, koncentrované, praktické, ...”

… “Už bylo potřeba, aby někdo něco takového udělal.”

… “Super, jen ať to všichni používají a nedeformují ceny.” 


 

Změna poskytovatele ČSN online od 1.1.2018

 

Od 1.1.2018 dochází k organizační změně týkající se Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ), poskytovatele služby ČSN online.

 

ÚNMZ podle zákona č. 265/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, a zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zřizuje příspěvkovou organizaci, Českou agenturu pro standardizaci (CAS), která od 1.1.2018 přebírá od ÚNMZ všechny činnosti související s tvorbou, vydáváním a distribucí technických norem.

 

Odkaz na CAS najdete zde, podrobnější informace pak pod tímto odkazem.

Almanach 25let ckait obalka   

25 let České komory autorizovaných inženýrů a techniků

 

Ku příležitosti 25 let existence ČKAIT je vydávána publikace „Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků 1992-2017“, která mapuje historii vzniku samostatné Komory, jejích orgánů, připomíná zásluhy zakládajících členů.

 

Publikace představuje složení členské základny a činnost jednotlivých oblastních kanceláří ČKAIT. Zachycuje tradici pořádání Inženýrských dnů, spolupráci s tuzemskými i zahraničními partnery, účast na veletrzích a výstavách. V neposlední řadě přibližuje vydávání odborných knih a časopisů a systém celoživotního vzdělávání členů ČKAIT. Závěr tvoří anketa význačných osobností z oblasti stavebnictví.


Publikace bude distribuována všem autorizovaným osobám jako příloha Z+i 4/2017.

 

 

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit