V čísle 8/2025 Časopisu Stavebnictví si můžete přečíst například tyto články:
Adaptace průmyslových budov
Stavební fond „odložených“ industriálních objektů, které ztratily svou původní funkci, je již minimálně posledních 40 let vnímán jako součást průmyslového dědictví. Pomineme-li zachování v podobě torza nebo ruiny, je k dispozici v zásadě jen jedna praxí prověřená varianta, a to využití opuštěné stavební schránky vložením nové, nejčastěji nevýrobní funkce.
(zdroj: archiv DP Hl. m. Prahy)
Zhodnocení vývoje a forem památkové plošné ochrany měst a sídel v České republice
Památková ochrana se stále více zaměřuje na integraci moderní architektury do historického prostředí, přičemž se zdůrazňuje potřeba kvalitního dialogu mezi starým a novým. Regenerace historických jader ve vztahu k novým intervencím a zástavbám proluk je metodicky problémem. Článek seznamuje s metodou plošného výzkumu území se vstupujícími novými stavbami.
(zdroj: archiv NPÚ)
Svazková základní škola Pod Beckovem
Svazek obcí Pod Beckovem buduje novou základní školu s celkovou kapacitou 810 žáků, která má vyřešit kritický nedostatek školních míst v rychle se rozvíjejícím regionu severně od Prahy. V Bašti vzniká škola citlivě zasazená do areálu bývalého hospodářského dvora, zatímco v Měšicích se historické sýpky a stáje mění na školu vestavbou nových prostor do památkově chráněných objektů.
(vizualizace: sdružení BARAAK architekti s.r.o., Dvořák & partneři s.r.o., Banality Studio)
Stavební detail 06 – funkcionalisticky detail
6. díl seriálu o detailu se zaměřuje na detaily funkcionalistických staveb – opět v kontextu tématu čísla časopisu. Každé poválečné období bylo plné vizí a v technologickém rozvoji to po první světové válce nebylo jiné. Článek se zabývá historickým kontextem, ekonomikou, standardy, produktivitou práce období funkcionalismu a vyvozuje ponaučení pro budoucnost.
(zdroj: archiv Václava Jandáčka)
Stabilizace a konzervace torza Bílé věže
Torzo Bílé věže na skalním výběžku nad městem Lipnice nad Sázavou je pravděpodobně zbytkem jižního předsunutého opevnění města a středověkého hradu. Názor, že středověké zříceniny máme ponechat vlastnímu osudu a přirozenému zániku, zcela odporuje jejich významu a je naší povinností toto dědictví jako neoddělitelnou součást naší historie udržovat a chránit. U Bílé věže se to podařilo.
(foto: archiv autora)
Estakáda na dálnici D1 přes Bečvu a železniční trať Olomouc–Přerov
Estakáda dlouhá 961 m je největším mostním objektem úseku D1 Říkovice–Přerov. Jízdní směry mají samostatné nosné konstrukce tvořené dvojicí ocelových nosníků proměnného průřezu spřažených železobetonovou deskou. Část viaduktu prochází nad skládkou zelené skalice, kde jsou extrémně agresivní podmínky prostředí. V návrhu se proto musela vyřešit odolnost vůči chemické zátěži.
(foto: Stráský, Hustý a partneři s.r.o.)