V čísle 10/2025 Časopisu Stavebnictví si můžete přečíst například tyto články:
100 let Ing. Jana Vítka, DrSc.
Neformální rozhovor s jubilantem nejen o technických, ale i zcela obecných tématech a životní filozofii vedli Šárka Janoušková a Milan Komínek.
(foto: Kristýna Hájková)
Dopravní sektorové strategie s výhledem do roku 2050
Dopravní sektorové strategie 3. fáze (DSS3) pro období 2024–2033 s výhledem do roku 2050 představují komplexní plán zaměřený na stanovení priorit rozvoje dopravní infrastruktury železniční, silniční a vodní dopravy. Cílem je dosažení udržitelného, odolného a funkčně integrovaného dopravního systému České republiky.
Budování silniční a dálniční infrastruktury v České republice
Prioritou Ředitelství silnic a dálnic, která je v souladu se strategií Ministerstva dopravy ČR v oblasti budování dopravní infrastruktury, je dokončení páteřní sítě dálnic do roku 2033. Zavedený a stabilizovaný systém ŘSD u přípravy nových projektů dává naději, že by tohoto cíle mohlo být dosaženo. Rozestavěnost na dálniční a silniční síti přesahovala během léta 2025 hranici 285 kilometrů.
(foto: ŘSD)
Výstavba zavěšeného mostu přes Labe v Pardubicích u Fáblovky
Zavěšený most přes Labe je součástí výstavby silnice I/36. Jedná se o první velký stavební projekt ŘSD, na který bylo vypsáno konkurenční nabídkové řízení formou Design & Build. Článek je zaměřen na nový most, který je nejdůležitějším objektem celé stavby. Využitím jednoduchých tvarů a přísným respektováním statického působeni se podařilo vytvořit esteticky příznivě působící dílo.
(foto: Tomáš Malý)
Ocelová konstrukce zastřešení nádvoří zámku v Litomyšli
Zámek v Litomyšli je proslavený mimo jiné pořádáním festivalu Smetanova Litomyšl. SmetaNOVÝ sál vytváří zcela nové originální prostředí pro jeho pořádání. Sestává ze zakrytí prostoru druhého nádvoří zámku, multifunkčního pódia pro koncerty i divadlo a z hlediště. Zkušenosti z prvního roku festivalu ve SmetaNOVÉM sále potvrdily jeho plnou funkčnost, a navíc i výborné akustické vlastnosti.
(foto: AP ateliér)
Výpravní budova nádraží Rakouské severozápadní dráhy v Děčíně
Současný stav řady historických nádražních budov, které vypovídají o vývoji stavitelství a architektury, je často havarijní. Jedním z bezprostředně ohrožených objektů je výpravní budova nádraží společnosti Rakouské severozápadní dráhy v Děčíně předaná do užívání v roce 1874. Článek se zabývá historií budovy a předkládá náměty na její možné budoucí využití.
(foto: Tomáš Šenberger)